Szkoła języka angielskiego dla dzieci Kielce
     
   

Jak rodzic może wspomóc swoje dziecko w nauce języka angielskiego?

"Wiele wiemy o tym, kim rodzic nie powinien być. Nie powinien być katem swojego dziecka, nie powinien być prokuratorem ani sędzią. Nie powinien być despotycznym władcą ani apodyktycznym przełożonym. Nie powinien… Można by długo wymieniać. Ale kim powinien być? Przewodnikiem? Autorytetem? Aniołem stróżem? Ochroniarzem? Kierowcą? Notariuszem? Adwokatem? Rzecznikiem prasowym? Złotą rybką? Dżinem z butelki?"'
(cytat za: http://nocotytato.org.pl/opieka-nad-dziecmi/kim-wlasciwie-powinien-byc-rodzic/ ).


Tak naprawdę bardzo długo można by wymieniać tzw. prawa i obowiązki rodzicielskie i po chwili namysłu dochodzę do wniosku, że zarówno pierwsze jak i drugie są w pełni uzasadnione.

Drodzy Państwo, znaleźliście się na tej stronie może z ciekawości, a może szukając złotych rad. Trudno powiedzieć na ile spełnimy Państwa oczekiwania, ale chcielibyśmy Wam wskazać kilka zachowań których unikać należy  kontrolując proces edukacyjny swojej pociechy.

Od lat wiadomo, że każdy rodzic chce być cytowanym powyżej (…)Ochroniarzem, Kierowcą, Notariuszem, Adwokatem, Rzecznikiem prasowym, Złotą rybką czy  Dżinem z butelki (…)
Aby tak się stało, warto:

znak wspólnie przeglądać i uzupełniać zeszyt lekcyjny, podręcznik oraz ćwiczeniówkę, dopilnować, aby były prowadzone w sposób przejrzysty i staranny,

znak ustalić stałą porę przeznaczoną na naukę języka, dopilnować, żeby dziecko codziennie spędzało chociaż kwadrans nad językiem angielskim (utrwalanie poznanego słownictwa, ćwiczenia w czytaniu) – to przynosi większe efekty niż uczenie się co drugi dzień po pół godziny czy raz w tygodniu przez 3 godziny,

znak regularnie konsultować się z nauczycielem, ale nie męczyć go i obwiniać za ewentualne braki prac domowych. Pamiętajmy, że Nauczyciel stymuluje pracę naszego dziecka na zajęciach a my jesteśmy odpowiedzialni za jego postępy w kontekście prac domowych. Usprawiedliwianie siebie brakiem czasu poświęconym na sprawdzenie pracy domowej  nie zmieni faktu, że nasze dziecko stopniowo będzie miało coraz większe braki,

znak uświadamiać dziecku, że znajomość języka obcego przyda mu się w dorosłym życiu,

znak wspólnie ćwiczyć nowe słownictwo w formie tak pisanej jak i czytanej,

znak pomagać dziecku w zbieraniu potrzebnych materiałów ( pytać jakie materiały będą dziecku potrzebne na kolejną lekcję w szkole, pomagać mu znaleźć kolorowe magazyny z ilustracjami do wycięcia, wybrać zdjęcia z rodzinnego albumu…),

znak kształcić pozytywną motywację poprzez docenianie starań i wysiłków dziecka, wspierać dziecko w jego staraniach,

znak wykazywać zainteresowanie doświadczeniami dziecka związanymi z kontaktem z językiem,

znak stworzyć przyjazne okoliczności w celu wykazania się umiejętnościami językowymi przez dziecko,

znak doceniać sukcesy dziecka i chwalić jego umiejętności bez względu na etap nauki i własną, nie zawsze pozytywną ocenę osiąganych efektów,

znak pamiętać, że dziecko musi pokonać kilka nieodzownych etapów w drodze do przyswojenia języka, takich jak etap błędów, wstydu przed mówieniem w obecności innych, większego lub mniejszego zniechęcenia, etap buntu czy też niezdecydowania,

Izabela Krzak-Borkowska, szkoła języka angielskiego dla dzieci English Fun w Kielcach, dyrektor.